Doelstellingen Comenius

Het comeniusproject 2012-2014, European Tales and Treasures, is een comeniusproject met scholen uit Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Turkije, Spanje, Tsjechië.  Dit project loopt over twee schooljaren in het vierde jaar.


Korte samenvatting van het project

In ons project ‘European Tales and Treasures’ moedigen we onze leerlingen aan om samen te werken aan legendes en verhalen van elk land. Hiermee willen we zowel stilstaan bij de eigen cultuur en tradities als bij de cultuur en tradities van onze partnerlanden.

Elk land kiest een typisch verhaal of legende en vertaalt die naar het Engels. Dat verhaal wordt aan de partnerlanden gestuurd die er creatief mee aan de slag gaan. In lessen Engels wordt het verhaal weer vertaald naar het Nederlands, in lessen Nederlands zoeken de leerlingen naar informatie over het partnerland, in lessen publiciteit worden cartoons gemaakt, enz. Zo worden alle leerlingen in het vierde jaar bij het project betrokken.

Er staan dit schooljaar ook drie effectieve uitwisselingen op het programma:
  • van 14 tot 19 november 2012 verblijven 4 leerlingen en drie leerkrachten in Pècs, Hongarije
  • van  27 februari tot en met 3 maart verblijven 5 leerlingen en twee leerkrachten in Kassel, Duitsland
  • van  24 april tot en met 28 april verblijven 6 leerlingen en twee leerkrachten in Manlleu, in Spanje

Volgend schooljaar staan er dan nog vier projectmeetings gepland in Tsjechië, Oostenrijk, Turkije en bij ons in Overpelt. Onze school heeft de eer en het genoegen om in mei 2014 de afsluitende meeting te organiseren. Op deze afsluitende meeting zal een legende worden opgevoerd die onze leerlingen in de 7 landen gezamenlijk geschreven zullen hebben.
 

Waarom nood aan een Comeniusproject?

In een Comeniusproject stimuleren we bij onze leerlingen hun bewustzijn als Europese burgers. Door het werken met sprookjes en legendes van de zes partnerlanden willen we onze leerlingen laten proeven van gelijkenissen en verschillen binnen de Europese culturen,

Door dit project maken onze leerlingen ook kennis met de verschillende schoolsystemen bij onze partnerlanden. Bovendien worden leerlingen aangemoedigd om te communiceren met leeftijdsgenoten in het Engels.


Doelstellingen van dit project

Ons project kent heel wat doelstellingen:
  • een beter begrip van de leefwereld van leeftijdsgenoten in de partnerlanden
  • ontdekken van gedeelde interesses en oog en respect voor culturele verschillen
  • ontdekken van de eigen culturele identiteit in de eigen legende of sprookje
  • ontdekken van gedeelde waarden in de verschillende sprookjes
  • verbeteren van lees- en schrijfvaardigheid, zowel in de eigen taal als in het Engels
  • verbeteren van de communicatieve vaardigheden in de presentaties, in internationale contacten
  • verbeteren van de ICT-vaardigheden door middel van het maken van Power Point presentaties, stop-motion film,.. voor de projectmeetings
  • verbeteren van ICT-vaardigheden door middel van het mailen en e-twinnen met de leerlingen uit partnerscholen
  • leerlingen aanmoedigen ambassadeurs te zijn van onze school
  • verhogen van de creativiteit en flexibiliteit van onze jongeren